Miért működik a masszázs és mozgásterápia? Milyen problémákon segít?

Ha láttad már más videóimat vagy olvastad anyagaimat, láthattad, hogy okleveles gyógymasszőrként a masszázst és a mozgást pártolom a karproblémák megoldására. Olyannyira, hogy most tanulom tanfolyamon az alternatív mozgás- és masszázsterápiát, hogy okleveles terapeuta legyek. Miért ezt ajánlom?

A mozgás evolúciós szükségletünk, erre fejlődött ki a testünk. Gondold el, hogy a szervezeted nagyrészt megegyezik az ősemberével, akinek még muszáj volt vadásznia, gyűjtögetnie, cipelnie (ha mást nem, a gyerekeket, hiszen nem rakták le őket a kiságyba, babakocsiba), sokat gyalogolnia. Nem ült egy helyben egész nap, az biztos.

Minden mozgásszervi elváltozás esetén érvényes, hogy pont a mozgás hiánya vagy egyoldalúsága miatt alakulnak ki. Ezek ún. civilizációs betegségek.

Nézzük, hogy pontosan milyen okok vezetnek a mozgásszervi problémákhoz, így a karfájdalomhoz is:

  1. Egyoldalúan előrefelé terheljük magunkat. Alig-alig nyúlunk és nézünk másfelé mindennapjainkban, mint előre. Ha ez sokáig így megy, és nem teszel ellene, a vállad előregömbölyödhet, a fejed előretolódhat, a nyakad, vállad, gerinced elmerevedhet, a mélyizmok elgyengülnek, a felső háti szakaszod púpossá válhat.
  2. Mindegyikünk jobb- vagy balkezesként éli az életét, tehát sokkal többet használjuk egyik kezünket, karunkat, főleg az ütős és dobósportokban. Ez aszimmetriához vezet, és ha nem ellensúlyozod, akkor az csak erősödik folyamatosan. Ezért figyelj különösen erre a fajta edzésre, ha sokat teniszezel, golfozol, baseballozol, vívsz vagy bármiért sokkal többet használod az egyik karodat!
  3. Ha megfájdul valamid, ha lesérülsz a sportban, akkor azt a testrészt kímélni akarod. Akár tudatosan, akár észrevétlenül átterhelsz máshova, hogy rásegíts. Kihagyod a mozgásból a fájdalmas részt. Kompenzálsz egy másik testrésszel, másik izommal. Ezzel pedig azt terheled túl.
  4. Másrészt, ha ez a fájdalom nem múlik el, mert nem kezeled, vagy rosszul kezeled, beindul a fájdalom ördögi köre. Ez azt jelenti, hogy a fájdalmas részt kíméled, sokáig nem mozgatod, erre csökken a vérkeringése, tehát kevésbé tud gyógyulni, gyengül, még tovább romlik, befeszül, rövidül, mert nem rehabilitálod, nem erősíted. A még jobban legyengült testrészt, izmot még jobban kíméled, ezzel tovább romlik a helyzet. A teniszkönyök és golfkönyök esete pont ilyen, hiszen az izmok mellett inak az érintettek. Az inaknak pedig sokkal rosszabb a vérkeringése. Ezért ha kíméled, nem mozgatod a karod, az inak inkább gyengülnek, mint gyógyulnak. Ezt az ördögi kört megtörni csak masszázzsal és mozgással lehet igazából. Mindjárt elmondom, hogy miért működnek ezek.
  5. A propriocepció, önmagad érzékelésének sérülése: az idegrendszerünkben van egy vázlatunk magunkról és a képességeinkről, ez egy tanult testséma. Az egyoldalú vagy bármilyen helytelen terhelés esetén egy idő után ahhoz alkalmazkodik a testünk. Például előrecsúszik a jobb vállad, mert mindig a jobb karoddal ütsz vagy dobsz előrefelé. Ezek után, ha azt mondják neked, hogy mindkét válladat egyformán húzd hátra és le, és nem látod magad egy tükörben, akkor lehet, hogy nagy meglepetés ér, ha aztán mégis eléd tartanak egy tükröt! De ugyanígy lehet, hogy nem érzékeled a függőlegest, ha azt mondják, állj egyenesen függőlegesen.

Tehát ezeken a gondokon a sport segíthet, pontosabban mondva a mozgás. A kettő nem feltétlenül ugyanaz! Nem csak egy meghatározott sportág űzése a mozgás!

Miért fontos ezt kiemelni?

A mai európai sportban a stressz és a frusztráció gondot okozhat, hiszen sokszor versengéssel jár. Még ha nem is direkt versenyeken veszel részt, valahogyan kialakulhat egy teljesítménykényszer a környezet miatt.

Ha ez téged stresszel, nem motivál, akkor 3 megoldást tudok javasolni:

a keleti mozgásokban nincs versengés, szabályozható, hogy mit csinál az ember és mennyit, lassú mozdulatok jellemzik, adaptálódhatnak az ízületek

a gyógysport, gyógytorna: ezek ciklikus mozgások szakemberrel egyénileg testreszabva kialakítva, ugyanaz a mozdulatsor sokszor ismételve, ebben nem nagyon fogsz versengést érezni másokkal, főleg ha egyéni konzultációval tanulod meg és egyedül végzed mindenféle más mozgás: egyszerűen aktív életmód – adok majd erre is tippeket!

Szeretném elmagyarázni a mozgás- és masszázsterápia működését, tehát azt, amiért hatásos, és amiért én ezzel dolgozom.

  1. elv: A kívülről bevitt ingerek (mozgás vagy masszázs) működésbe hozzák a szervezet regulációs (szabályozó) rendszerét, beindítják az önszabályozó, helyreállító, gyógyító folyamatokat.
  2. elv: A gyakorlásterápiákkal a rendszeres gyakorlás során a tested megtanulja, hogyan tudod magad befolyásolni az izomtónust, az idegrendszered működését, hogyan vagy képes áthangolni magadat egy egészségesebb üzemmódba.
    Idetartoznak a keleti mozgásrendszerek (jóga, taj csi, csikung), valamint a légző-, relaxációs, meditációs gyakorlatok. Én pluszba ide sorolom az önmasszázs is.
    A gyakorlásterápiákkal ezen kívül a passzív betegszerepből gyakorló aktív szerepbe kerülhetsz, és ez az aktív szerep jelentős gyógyító energiákat hozhat mozgásba.
  3. elv: A mozgás- és masszázstechnikák együttes alkalmazása során a kétféle kezelési mód szinergiába lép egymással, azaz egymás hatását felerősíti.

Nézzük a masszázs működését!

Tudtad, hogy a masszázs nem csak helyileg ott hat, ahol épp alkalmazzák? Hatásának fajtái:

  1. helyi
  2. konszenzuális vagy távolhatás: egyik oldal kezelése a másikra is hat, ezt én ki is használom a karok kezelésénél
  3. szisztémás: az egész testre hat

A masszázs élettani hatásai:

  1. vér és nyirokkeringés serkentése
  2. bőr átmelegedése
  3. szöveti lazulás
  4. ízületek mozgásterjedelmének javítása
  5. letapadások, hegesedések, myogelózisok (izomgöbök) oldása
  6. a salakanyagok kiválasztásának elősegítése, méregtelenítés
  7. izomtónus növelése vagy csökkentése, ezzel a fájdalom ördögi körének megtörése
  8. fájdalomcsillapítás, endorfinok szabadulnak fel, jobb közérzet, jobb stressztűrés
  9. vegetatív idegrendszer kiegyensúlyozása
  10. hat a belső szervekre is, ez a cuti-visceralis reflexív hatás, biztos hallottál már a szervekre ható talpmasszázsról, de ez nem csak a talpnál működik így

Ezek közül a karod kezelésekor majd nagyon fontos lesz a vérkeringés serkentése, hiszen az inak keringése rosszabb, kifejezetten támogatnunk kell. A szöveti lazulás, mert valószínűleg túlzott izomfeszességed is van, ha teniszkönyök vagy golfkönyök okozza a fájdalmadat. És mind teniszkönyök, golfkönyök, mind az alagútszindrómák esetén az első dolgunk, hogy oldjuk a letapadásokat, hegesedéseket, izomgöböket. Fontos még a karunkban az izomtónus csökkentése, a fájdalom ördögi körének megtörése és a fájdalomcsillapítás. De valójában ezek mind összefüggenek egymással, nem is választhatók el, mindig együtt járnak ezek a hatások.

Milyen a masszázs és a mozgásterápia végeredménye? És hogyan mozogjunk többet időtakarékosan és óriási energiabefektetés nélkül?

Mit érdemes bármilyen terápia során masszírozni?

  1. bármilyen érzékeny, fájó, befeszült izmot, kötőszövetet, ahol hatását érezzük, de elviselhető a masszázs
  2. a másik oldalt szimmetrikusan, ha az egyik oldal túl fájdalmas, és nem lehet még masszírozni
  3. triggerpontokat (ezekől a következő hetekben fogok még beszélni), illetve előbb a környéküket, hogy egyáltalán hozzáférjünk egy teljesen bekeményedett testtájon

Miután masszázzsal sikerült eléggé fellazítani egy területet, például esetünkben a karizmokat, akkor kezdődhet a mozgásterápia, amivel véglegesen lehet korrigálni mindazt, amit felsoroltam fent:

  • kiegyenlítjük az egyoldalú terhelést, akár előrefelé, akár egyik oldalra irányult.
  • a megfelelő idejű pihentetés után óvatosan elkezdjük mozgatni, terhelni a sérült testrészt, és ha megerősítjük, azzal visszaveszi a saját funkcióját a többi kompenzáló izomtól és végleg megtörjük a fájdalom ördögi körét.
  • rendbehozzuk a propriocepciót, önmagad érzékelését is, tehát ugyanazt fogod érezni belülről, mint amit a tükörben látnál
  • mobilizáció: a masszázs után mozgással tovább növeljük a mozgástartományt, ha beszűkült egy ízület

És most jönnek a tippek, hogy hogyan mozoghatsz többet, anélkül, hogy még több sportklubba fizetnél be, speciális felszereléseket vásárolnál vagy rettentő sok időt áldoznál erre pluszban!

  • ha gyalog jársz, gyalogolj direkt tempósan, menjen fel kicsit a pulzusod
  • ha autóval jársz, parkolj mindig messzebb, hogy mozoghass
  • járj autó vagy tömegközlekedés helyett biciklivel, ha lehet
  • a klasszikus: lift helyett válaszd a lépcsőt
  • a családoddal, barátaiddal leülős vendégség helyett menjetek közösen kirándulni, piknikezni
  • a gyerekeiddel mozogj együtt a játszótéren, ne csak a padon ülj; ha kisbiciklin pedáloznak, fuss velük, mellékhatás: így még a kicsi is boldogabb lesz, jobb lesz a kapcsolatotok
  • ha elutaztok, válassz olyan helyet, ahol kirándulni, úszni, sportolni lehet
  • ha ülőmunkát végzel, minél többször változtass ülőhelyzetet, állj fel, járkálva telefonálj, ne ülj egyhuzamban 55 percnél többet

Ha pedig nem elég a pluszmozgás, nem múlik el a fájdalmad, akkor komolyabb a gond, kezelésre van szükség.

Van a teniszkönyökre, golfkönyökre, alagútszindrómákra hatékony, gyors, egyszerű és hosszútávon is fenntartható kezelés!

Megvan a lehetőséged, hogy most rögtön, akár nyár végéig megtanuld, hogyan kezeld magad nagy eredményességgel, hatékonyan, természetes, mellékhatásmentes módszerrel, otthon, személyre szabott online tanácsadás segítségével. Ez nem csoportos tanfolyam előre felvett videókkal. Csak a te problémádra koncentrálunk a Fáj a karom prémium programban, egyéni tanácsadással. Nem kell utaznod, nem kell egy rendelőben várakoznod, mert online történik a tanácsadás. Tényleges és végleges gyógyuláshoz tudlak segíteni, mert a te kezedbe adom a tudást, ami ehhez kell.

Jelentkezz egyszerűen ezen az oldalon egy első ingyenes tanácsadásra: https://fajakarom.hu/mi-a-faj-a-karom-program/

Itt nézheted meg a videót: